Het verlies van een dierbare of je baan, misbruik, een traumatische jeugd, een nare echtscheiding, een verkeersongeluk, een bijna verdrinking: EMDR kan een effectieve hulpmiddel zijn voor trauma, zowel eenmalig als langdurig.

Trauma maakt zich vaak kenbaar in klachten zoals angst en paniek, slapeloosheid, overspannenheid, moeite met concentreren, misbruik van genotsmiddelen en diverse lichamelijke symptomen.

Praten lucht op maar lost de gevolgen van nare ervaringen vaak niet op. Praten wordt verwerkt in de logische frontale hersendelen terwijl emoties, beeld, geluid en geur in andere hersendelen worden opgeslagen. Wetenschappers denken dat herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen niet goed worden opgeslagen in de geheugen waardoor wij in belemmerende patronen van denken, voelen en handelen vast komen te zitten.

EMDR staat voor Emotional Mental Desensitization and Reprocessing. Met EMDR ga je (in plaats van veel praten) terug naar het gevoel, beeld of geluid die bij de trauma hoort. Door middel van subtiel trommelen in de handen, geluidjes of oogbewegingen kun je hersenen de nare herinneringen opnieuw verwerken, resetten en beter opslaan. Je merkt al snel dat de nare gevoelens veranderen en vervagen waardoor je evenwichtiger en gelukkiger door het leven kan. EMDR is een veilig, effectief en verantwoorde manier om trauma te helen.